Csizek Gabriella
HÁTRAARC – Portrék a Cannes-i nagydíjas Saul fia című filmből
Mai Manó Ház, 2015
HÁTRAARC – Portrék a Cannes-i nagydíjas Saul fia című filmből
Hermann Ildi fotográfus a Saul fia című film forgatása alatt–Nemes Jeles Lászlórendező és Erdély Mátyás operatőr koncepciója alapján–portrékat készített a filmszereplőiről: a nemzetközi színészgárdáról csakúgy, mint a statisztákról.Hermann Ildi HátraArc-Portrék a Saul fia című film forgatásárólEzek a fotográfiáka köztes időben, különös határmezsgyén készültek. A színészeknem játszanak éppen, de a szerepüket még nem hagyták el és az sem hagyta el őket.Ők maguk és a filmbeli énjük eggyé válva néz a kamerába. A portrék így utat nyitnaka múlt irányába, aszerepek szerinti valóságba, ugyanakkor egy teremtett-konstruáltvilágban, a film színterében is léteznek. Különös erejük többek között ennek akettősségnek a művészi megörökítéséből fakad.A kiválasztott harmincegy, szinte életnagyságú portré alkotta kiállítást három olyanarchív felvétel egészíti ki, amelyeknek a negatívjait az Auschwitz-Birkenau ÁllamiMúzeumban őrzik. A film egyik jelenetében az egyik Sonderkommandós egyfényképezőgéppel az ajtónyíláson keresztül készíti el ezt a néhány felvételt, amelyeketaztán szerencsésen el is tudnak rejteni, mint ahogyan az a valóságban is történt 1944nyarán.A kiállításon részletek láthatók azokból a szövegekből is, amelyeket auschwitzi foglyokés Sonderkommandósok írtak és elrejtettek. „Kedves megtaláló, keressmindenütt,minden kupac földben. Tucatjával ásták el itt a dokumentumokat, az enyémeket ésmásokét is, fényt derítenek ezek mindenre, ami itt történt.”A képek készítéséhez kiindulásul aLa grande terreur en URSS 1937-1938címűfotóalbum szolgált. A halálraítéltek portréiból összeállított könyv mélyen megindítóképei gyakran néhány órával az ítélet végrehajtása előtt készültek. Tomasz Kiznylengyel fotográfus három éven át tartó kutatásának eredményeként létrejött kötetmérföldkő a XX. századi történelem esötét korszakának feltárásában. A kiállítás a forgatás alatt készült portrék, az archív felvételek és az eredetiszövegrészletek egységbe rendezésével direkt módon és áttételesen is reflektál afilmre. A fotók ugyanolyan 35 mm-es nyersanyagra készültek, mint amire a filmetforgatták. A portrék, mint tükörképek, szinte lebegve veszik körül a látogatót, akiszámára nem választható a kívülmaradás, nem kerülhető el a szembenézés.Hermann Ildi fotográfiáinak bemutatásával a Mai Manó Ház fontos projektet hozottlétre.
A Csizek Gabriella kurátor által összeállított kiállítási anyag: a portrék, az archív felvételek és a kísérő dokumentumok Budapestről indulva sok helyen bemutatkoznakmajd a nagyvilágban, a fotográfia eszközrendszerével segítve az intenzív emlékezéstés hozzájárulva a film hazai és nemzetközi ismertségéhez. (Csizek Gabriella, kurátor)A fotográfusrólHermann Ildi (1978) a kortárs fotográfia élvonalába tartozó fiatal művész.Ismertté a Nyaralók című sorozata (2OO6) tette, amelyben a szocializmus víkendházkultúrájának napjainkban is fellelhető jelenlétét dokumentálta. Az NHL címet viselőszériát (2OO7) betegségéről készítette, amely pár hónappal kislánya születése utánlett nyilvánvalóvá számára. E sorsfordító időszak higgadt és erős képei kettejükpárhuzamos változásainak megható dokumentumai. A gyógyulás után Lányainkcímmel készített fotósorozatot (2O12), amelynek képei úgy mesélnek a gyermeklétről,hogy közben sokat elmondanak arról a XXI. századi valóságról, amelyben felnőttéválásukat élik.A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen szerzett MA-t fotográfia szakon, előtte az ELTETanárképző Főiskolai Kar, magyar-művelődésszervezés szakát végezte el.2012-ben a Lucien Hervé és Rodolf Hervé díj odaítélésekor a zsűri különdíját kaptaNyaralók c. sorozatáért. 2011-ben a Dunaújvárosi Fotóbiennálé fődíját nyerte el. VoltPécsi József fotóművészeti ösztöndíjas, kapott NKA alkotói ösztöndíjat.Szakmai tevékenységét a kezdetektől meghatározza, hogy 2OO2-től standfotóskéntdolgozik filmforgatásokon (Alberto Negrin: Perlasca–Egy igaz ember története,Schilling Árpád: Határontúl, Bogdán Árpád: Boldog új élet!, Csáki László: A tücsök és ahangya, Peter Greenaway: The Tulse Luper’s suitcases).Számos egyéni és csoportkiállításon vett részt. Munkái magyar és külföldifotóalbumokban jelennek meg.
Kurátor: Csizek Gabriella
Megtekinthető:2015. november 22.–2016. január 3.hétköznap 14 és 19 óra, hétvégén 11 és 19 óra között.Csizek Gabriella