HátraArc – Portrék a Saul fia című film forgatásáról, 2015

Hermann Ildi fotográfus a Saul fia című film forgatása alatt – Nemes Jeles László rendező és Erdély Mátyás operatőr koncepciója alapján – portrékat készített a film szereplőiről: a nemzetközi színészgárdáról csak úgy, mint a statisztákról is.

Ezek a fotográfiák  a köztes időben, különös határmezsgyén készültek. A színészek nem játszanak éppen, de a szerepüket még nem hagyták el, és az sem hagyta el őket. Ők maguk és a filmbeli énjük eggyé válva néz a kamerába. A portrék így utat nyitnak a múlt irányába, a szerepek szerinti valóságba, ugyanakkor egy teremtett-konstruált világban, a film színterében is léteznek. Különös erejük többek között ennek a kettősségnek a művészi megörökítéséből fakad.

A kiválasztott harmincegy, szinte életnagyságú portré alkotta kiállítást három olyan archív felvétel egészíti ki, amelyeknek a negatívjait az Auschwitz-Birkenau Állami Múzeumban őrzik. A film egyik jelenetében az egyik sonderkommandós egy fényképezőgéppel az ajtónyíláson keresztül készíti el ezt a néhány felvételt, amelyeket aztán szerencsésen el is tudnak rejteni, mint ahogyan az a valóságban megtörtént 1944 nyarán.

A kiállításon részletek láthatók azokból a szövegekből is, amelyeket auschwitzi foglyok és sonderkommandósok írtak és elrejtettek. „Kedves megtaláló, keress mindenütt, minden kupac földben. Tucatjával ásták el itt a dokumentumokat, az enyémeket és másokét is, fényt derítenek ezek mindenre, ami itt történt.”

A képek készítéséhez kiindulásul a La grande terreur en URSS 1937-1938 című fotóalbum szolgált. A halálraítéltek portréiból összeállított könyv mélyen megindító képei gyakran néhány órával az ítélet végrehajtása előtt készültek.

A Tomasz Kizny lengyel fotográfus három éven át tartó kutatásának eredményeként létrejött kötet mérföldkő a XX. századi történelem e sötét korszakának feltárásában. A kiállítás a forgatás alatt készült portrék, az archív felvételek és az eredeti szövegrészletek egységbe rendezésével direkt módon és áttételesen is reflektál a filmre. A fotók ugyanolyan 35 mm-es nyersanyagra készültek, mint amire a filmet forgatták. A portrék mint tükörképek, szinte lebegve veszik körül a látogatót, aki számára nem választható a kívülmaradás, nem kerülhető el a szembenézés.

Hermann Ildi fotográfiáinak bemutatásával a Mai Manó Ház fontos projektet hozott létre. A Csizek Gabriella kurátor által összeállított kiállítási anyag: a portrék, az archív felvételek és a kísérő dokumentumok Budapestről indulva sok helyen bemutatkoznak majd a nagyvilágban, a fotográfia eszközrendszerével segítve az intenzív emlékezést és hozzájárulva a film hazai és nemzetközi ismertségéhez.

Csizek Gabriella, a kiállítás kurátora 

A kiállítás a Mai Manó Ház oldalán

Kapcsolódó anyagok: 

Interjú Hermann Ildivel a HátrArc sorozat kapcsán (1:02-03:33 perceknél)

Libor Anita: Nem hogy nincs vége, még csak most kezdődik. NAGYKÉP, index.hu, 2015. december 7.

Csákvári Géza: Karakterben tartva. Nol.hu, 2015. november 23.

A kiállítás a sepsiszentgyörgyi Székely Nemzeti Múzeumban, 2016. február 19 – március 13. 

Hátraarc fotókiállítás Sepsiszentgyörgyön. MAGYARADÁS műsor a Román Televízióban, 2016. 03. 02. 

Saul fia fotók a Marosvásárhelyi Múzeumban. Várkonyi Eszter interjúja Hermann Ildivel a kiállítás kapcsán a Marosvásárhelyi Rádió Kultúrpresszó című műsorában. (hangfelvétel)