Pfisztner Gábor
Totális kikapcsolódás
Totális kikapcsolódás
Ez az intézmény jóval többet jelentett egykor annál, mint hogy a dolgozó nép tagjai az egész heti szorgalmas építőmunka után kellemes és nyugodt környezetben kikapcsolódhattak és feltöltődhettek, hogy majd a következő héten ismét maradéktalanul helytállhassanak a munka frontján. A hétvégi ház a szabadság kicsiny, zárt és intim köre volt, az a hely, ahol a dolgozó nép levethette magáról a finoman ráerőltetett maskarát, és ismét egyszerű, átlagos emberré válva kivonhatta magát a mindenre kiterjedő, látszólag „puha” kontroll alól. A hely, ahol „individualizálódhatott”, ahol álmodozhatott, és ezeknek az álmoknak legalább részben testet is adhatott, miközben, azért mégiscsak ellenőrzött keretek között, önmagát egy addig ismeretlen és szabad módon teljesíthette ki. Hermann Ildi ugyan nem elsősorban ezekre az általános összefüggésekre teszi a hangsúlyt, mert számára az emberek személyes viszonyai, és saját emlékei, illetve jelenlegi élményei jelentik a kiindulópontot, ezt helyezi vizsgálódása középpontjában. A jelenre koncentrál, arra, miként képes ezeket a régi rögzüléseket feltárni és megmutatni a most aktualitásában. Mégis felfeslik képein a felejtés mindent eltakaró szövete, és olyan rétegek tárulnak fel, amelyek egykori létezése ma már nem evidencia. Ezek a képek mégsem az emlékezést pótolják, de nem is azzal a negédes nosztalgiával fordulnak az elmúlt kor felé, ami ma szintén egyre divatosabb, csaknem kötelező. Épp ellenkezőleg; ebben a szembesítésben éppen az válik nyilvánvalóvá, miként maradnak meg és értékelődnek át egykori tettek és gondolatok, mennyiben változtatja meg ez a vágyakat és álmokat, és miként deformálja egy másfajta szabadság vágyképét. Az egykori Kádár-korszak konszolidált évtizede ma már csak „képként” létező – vélt – jelenvalóságának a maga legtisztább formájában, a tárgyakban és rítusokban rögzült manifesztációi ezek a munkák. Hermann Ildi azonban azzal is erőteljes kontrasztot teremt a jelen realitásával szemben, amiként az egykori – egyébként sokak által gyűlölt és megvetett – nyugalmat, látszólagos békességet, lassúságot, változatlanságot – tehát az időtlenséget megtapasztalhatóvá teszi. Mindazt, ami csalárdul biztonságba ringatta az akkori kortársakat, és ami ma teljességgel és sokak számára fájdalmasan hiányzik a jelenből, ami pedig az adott körülmények között, a meglévő rendszerben és annak logikája szerint a vég biztos előjele – amit ma ismét egyre kevesebben szeretnének tudomásul venni.
Pfisztner Gábor
Új művészet, 2007. november 46-47.o.